שטיחי קילים – סיפור אהבה ישן חדש

משפחת ג'וזפון נודעת באהבתה לשטיחי הקילים. שטיחים אלו הפכו מכבר לתחום התמחות, עם ידע מעמיק וניסיון נרחב, שנארג במשפחה לאורך דורות… ממש כמו הקילים עצמם.

מתוך האהבה הזו לפעמים אנו רואים קילים כל כך ישנים שהם במצב לא טוב, ואנו לוקחים אותם אלינו וממש עושים להם "החייאה" על ידי תיקון אומנותי.

לכן באופן טבעי בחרנו להקדיש את הפוסט הזה בבלוג שלנו לשטיחים אלו, ולחלוק קצת מהאהבה והידע שלנו…

העיתוי העכשווי מתחבר גם לעובדה המשמחת שהגיעו אלינו שטיחי קילים מודרניים ויוצאי דופן באיכותם ויופיים, והם מצטרפים לשלל הגדול של שטיחי הקילים שברשותנו, הכולל גם  שטיחי קילים נדירים ושטיחי אספנים שליקטנו מכל העולם.


לשטיחי קילים מודרניים נוספים >>

מאפייני שטיחי קילים

לשטיחי הקילים מאפיינים בולטים, נתמקד כאן בכמה מהמאפיינים הכי מיוחדים:

קודם כל מאפיין ייחודי לאריגת שטיחי קילים, הוא היותם שטיחים הנארגים ללא פלומה. אלו שטיחים ארוגים שתי וערב.

אופן האריגה אשר נעשה בליפוף ובטכניקה ייחודית זו (במקום קשירת לולאות המאפיינת את רוב השטיחים), הנו מה שמקנה להם את היותם "שטוחים" (Flat) ועם זאת גם חזקים.


לשטיחי קילים נוספים >>

בזכות מאפיין בולט זה אריגת שטיחי הקילים לאורך שנים ודורות, נעשית תמיד בעבודת יד. גם שטיחי הקילים המודרניים ובני זמננו נארגים בעבודת יד, על כן מייחד אותם המגע האנושי, מה שמשפיע מאד על האותנטיות והאווירה הייחודית שלהם, אין מכונה שיכולה לעשות את זה.

מאפיין חשוב נוסף הנו הסמלים של שטיחי קילים. לרוב אלו הם סמלי פריון, אהבה, סמלים של נשים עומדות (Hands On Hips) סמלים נגד עין הרע, הגנה (סמל פה השועל) וכד'.

מקורות שטיחי הקילים

המקור של מרבית שטיחי הקילים הקיימים כיום בעולם הנו במזרח התיכון, בעיקר באזור איראן וטורקיה, אף כי נמצא שטיחי קילים גם ברחבי אסיה.

לכל מדינה יש ייחודיות ואפילו בתוכה לכל אזור יש מוטיבים מקוריים לו. קיימים הבדלים בצבעוניות, בדוגמאות ואפילו טכניקת האריגה קצת משתנה מאזור לאזור.

למשל בתוך טורקיה שטיחים מאזור קוניה או מאזור מלטיה יהיו שונים. יש אזורים בהם ידגישו את הגוונים הירוקים, או הכחולים או אדומים.

האותנטיות של שטיחי הקילים

שטיחי הקילים שימשו בתרבויות עתיקות כדרכי ביטוי של תרבויות. הרבה מהסיפורים הם של מסורות שבטיות והחיים השבטיים, זו מעין שפת מסרים המביעה גם רגשות ומספרת את סיפור המשפחות ולעיתים אף את סיפורן האישי של הנשים האורגות. למשל אם האישה שארגה את השטיח בהריון יהיו לרוב סמלי פריון ונגד עין הרע.

על כן שטיחי קילים אותנטיים מספרים סיפור ומתוך כך נוצרת האינטימיות של כל שטיח.

מבחר שטיחי הקילים האותנטיים בג'וזפון שטיחים מתחיל משנת 1850 כאשר יש מגוון גדול מאד משנות 1920-1960 ויש גם שטיחי קילים חדשים באיכות גבוה, כולם כמובן בעבודת יד.

מה אנחנו אוהבים בשטיחי קילים?

שטיחי הקילים של ג'וזפון נבחרים על ידי אבי וטלי ג'וזפון אחד אחד, לפי Merits של השטיח עצמו.

אנו בוחנים בקפידה את האותנטיות והעומק. יש לכך מבחר סממנים, אפילו אורך הפרנזים (גדילים) מצביע על אותנטיות ואופן השימור שלו. גם המוטיב המרכזי חשוב מאד שידבר אלינו.

אלמנט נוסף שמכריע ביחס לכל שטיח קילים הוא הצבעוניות.

בשטיחי קילים ישנים, אנו אוהבים את הפרימיטיביות לצד הפשטות המתוחכמת – שטיחים שנראים הרבה פעמים פשוטים למדי, עם סמלים ללא הידור, הכל גיאומטרי מופשט למדי, כאילו אין רזולוציות נוספות… ועם זאת יש בהם תחכום שנגלה לעניינו רק כשמתעכבים עליהם ואז חושפים בהם ניואנסים נוספים. שטיחי הקילים הישנים והאיכותיים ביותר, נותנים את ההרגשה שהם מתגלים בפניך.

בנוסף היותם דקים מקנה לשטיחי הקילים קלילות, לצד הנוכחות המיוחדת שלהם.

לאיזה סוג חלל מתאימים שטיחי הקילים ?

בבתים קלאסיים וכפריים מתבקש שיהיה שטיח קילים, הוא לרוב פשוט משלים ועוטף את האווירה האינטימית של החלל.

עם זאת שילובם של שטיחי קילים בבתים מודרניים, הוא נכון ומרתק בעניינו. בחללים מודרניים ואף אורבניים, שטיחי הקילים מוסיפים חום ואינטימיות ומאזנים את האווירה. הרבה פעמים השטיח ממש ישנה את כל תחושת החלל, או יכניס אינטרפרטציה חדשה שתהיה לה השפעה עצומה.

כך שאנו אוהבים אותם גם כאן וגם כאן.


לתמונות מבתים נוספים >>

מה הדברים שחשוב לשים אליהם לב כשבוחרים שטיח קילים ?

קודם כל מומלץ להסתכל על צפיפות האריגה, כלומר שהשטיח יהיה עם "גוף" ונוכחות.

מעבר לכך חשוב לדעת שהקילים הישנים הם בצבעים טבעיים, לכן בהרבה מקרים ככל שהם מתיישנים הצבע לא יהיה אחיד, כי באופן טבעי חלקים שונים הגיבו אחרת לאור ולאוויר.

כחלק מההתמחות של ג'וזפון והעיצוב הייחודי של שטיחי קילים מודרניים וחדשים, ניתנות גם אפשרויות התאמה אישית של השטיחים, כולל התאמת גודל, צבעוניות, אלמנטים ועיצוב.

אתם מוזמנים להגיע אלינו ולהנות משירות אישי והכוונה מקצועית, לבחירת השטיחים המתאימים לכם.